Тенденции в социалните мрежи 2020

Тенденции в социалните мрежи 2020
⏰ Време за прочит: 7 минути

Искате ли да се откроите сред все по-голямата конкуренция в социалните мрежи?

А да планирате завладяващи кампании, които да увеличат значително ангажираността на аудиторията ви?

Или да създавате вирусно съдържание?

За тези цели трябва да сте запознати с тендециите в социалните мрежи, които ще имат значение тази година и да изберете някои от тях, които смятате за възможни за имплементация спрямо целите и бюджета ви.

Сферата ни се променя почти ежедневно, стратегиите, които сме използвали днес, утре вече не конвертират, а вниманието на потребителите се задържа все по-трудно. За наша радост социалните мрежи ни предлагат непрестанно нови функции и ъпдейти, които позволяват реализацията на креативни идеи, които са ни се стрували невъзможни до много скоро.

Тенденциите в социалните мрежи през 2020 година са много и всеобхватни, като ще продължим да наблюдаваме възхода на видео формата, storytelling-а и съдържанието в сторита, но какво друго ни очаква?

1. Инстаграм ще премахне лайковете

 

Не е тайна, че не само потребителите, но и брандовете измерват популярността си на база броя харесвания. Като една от най-използваните социални мрежи, Инстаграм има силно влияние върху маркетинговите ни стратегии и таргет аудиторията ни и през 2020 г. ще наблюдаваме изцяло нова насока в измерването на резултати и начина на консумиране на съдържанието, което създаваме.

Инстаграм започна да тества премахването на лайковете през 2019 г. и е възможно да приложи промяната глобално именно през тази. Зад идеята стои схващането, че броят харесвания влияе на психиката на потребителя и неговата самооценка. Той се сравнява с връстниците си и тяхната популярност, което води до вътрешно усещане за малоценност и нещастие.

Какво означава тази тенденция за маркетолозите?

Визуалното премахване на харесванията няма да направи работата ни по-трудна, защото:

  • Ако сме пуснали реклама, със сигурност ще ни бъде предоставена информация колко харесвания са дошли от кампанията ни, дори тя да е за Reach или друга оптимизация.
  • Когато работим с инфлуенсъри, те ще имат вътрешен инсайт за спонсорираните постове и ще могат да ни предоставят данни колко харесвания са събрали. По този начин ние ще можем да направим анализ до колко е била успешна колаборацията ни.

От друга страна премахването на лайковете в Инстаграм със сигурност ще направи работата с инфлуенсърите по-ефективна, защото:

  • В момента някои лидери на мнение карат обкръжението си да пише коментари и харесва постовете им, така създавайки изкуствена ангажираност. Това със сигурност няма да се промени, но вече няма да оказва такова влияние.
  • Ще се изгуби Social proof ефектът и потребителите няма да харесват постове само защото техни приятели са го направили или защото той има 30 000 лайка. Научно доказано е, че ако постът има повече харесвания, това ни дава стимул да го харесаме и ние.

2. Добавена реалност (Augmented Reality)

Няма да крия, че тази тенденция в социалните мрежи ме вълнува най-силно още от обявяването й. Тя предлага изцяло нов начин за интерактивно пазаруване и въпреки, че я наблюдаваме още от миналата година, през тази се очаква да достигне глобално до значително по-голям брой брандове и фийдове.

Инстаграм например отдавна използва тази технология чрез филтрите си – от добавяне на грим на лицето, до заешки уши, опциите са разнообразни и силно ангажиращи потребителите.

Сега си представете тази технология, приложена на продуктов пост. Да кажем, че брандът ви предлага слънчеви очила. Според вас ако таргет аудиторията ви може да види как би стоял някой модел на тяхно селфи, това колко би увеличило продажбите? Отговорът най-вероятно е поне двойно. Тъй като потребителите преценяват трудно дали определени продукти ще им отиват, AR предлага решение на проблема им, а на нас – малко по-малко часове в създаване на стратегия как да излекуваме „болката“ им.

Wannaby е пример за AR стартъп, който позволява на клиентите си да пробват обувките им виртуално:

Възможностите за имплементация на добавената реалност са всевъзможни – от виртуални турове и събития, до гримиране, боядисване и обиколки на имоти. Въпреки че тя не се използва от всички бизнеси към момента, поради технологични ограничения или цена, се очаква да става все по-широко достъпна през 2020.

 

3. Използване на социалните мрежи за обслужване на клиенти

Отначало те бяха място за свързване с близки и познати и споделяне на лични снимки и видеа. Не след дълго се превърнаха в платформи за продаване, откриване на нови продукти и изграждане на имидж, а сега вече са и място за обслужване на клиенти.

Използването на социалните мрежи за тази цел стана постепенно, след като брандовете осъзнаха, че клиентите им се свързват с тях основно там. Това може да се дължи на трудна връзка чрез други канали или просто защото е директен и бърз начин за комуникация.

През 2020 г. се очаква маркетолозите да отделят по-голям времеви ресурс за връзка с клиентите си именно там. Трябва да имаме предвид обаче, че лошото разрешаване на конфликт с даден потребител става пред очите на други потенциални клиенти, затова е важно да действаме и отговаряме премислено и отзивчиво.

 

4. Растеж на броя лични общности и тесни социални кръгове

 

Всички ние се фокусираме все повече върху изграждането на силни лични връзки с потребителите, като слушаме тяхното мнение и им предлагаме тясно таргетирано съдържание. С премахването на лайковете, ще се засили и нуждата от нови измерители на успеваемост и именно тук се намесва мнението на аудиторията ни.

А какви нови начини можем да използваме, за да достигаме до по-голяма част от нея?

Време е да се фокусираме върху личната комуникация с клиентите ни, вместо да говорим на широка аудитория, с общовалидно съдържание. Наблюдаваме тази тенденция в социалните мрежи сред все повече брандове, особено тези, които искат да достигнат до по-младата аудитория. Те стават по-смели в комуникацията си с тях и им отговарят директно, с отличителен брандинг.

Също трябва да имаме предвид, че въпреки, че потребителите са щастливи да се ангажират с брандовете, те стават все по-селективни с интеракциите си и нараства желанието за лично пространство. Пример за това е Instagram Threads, който позволява на хората по-интимно общуване, например чрез споделяне на история само с тесен кръг от хора.

Друго място, което предоставя на потребителите чувство за уединение, са групите във Фейсбук. Позиционирайки се в тях, те ще ни дадат възможност за таргетиране на по-малка, специфична аудитория, а са и ценен източник на инсайти, които можем да използваме за бъдещи кампании и по-ефективна комуникация с клиентите.

5. Автентични инфлуенсъри

Всички ние осъзнаваме, че потребителите започват да вярват все по-малко на Celebrity и макро инфлуенсъри, защото в техните фийдове преобладава осезаемо брандираното съдържание. Аудиториите започнаха да се съмняват дали тези продукти наистина се използват от тях и искрено ли е изтъкването на качествата им.

Въпреки че лидерите на мнение ще продължат да бъдат ефективна част от дигиталния маркетинг, все повече маркетолози започнаха да наблюдават по-значими резултати от работата си с микро инфлуенсъри.

На какво се дължи това?

Те имат силна връзка с последователите си и комуникират с тях по-често и задълбочено. Рекламират по-рядко продукти,  което ги прави автентични и естествени, а това печели доверието на малобройната им аудитория. Тя вярва на мнението им и слуша съветите им, защото ги приема за искрени и неподправени. Именно това е причината те да бъдат една от най-успешните тенденции в социалните мрежи за 2020 година.

 

Социалните мрежи са неизменна част от живота на хората и всички бизнеси го осъзнаха и започнаха да влагат значителни ресурси именно там. Работата с платформите става все по-предизвикателна и остава да си зададете въпроса – Как ще изпъкнете сред конкурентите си през 2020 година?