SEO Оптимизация 2019 (Всичко, което трябва да знаете)

0
⏰ Време за прочит: 18 минути

Какво е SEO?

В динамичната дигитална маркетингова среда, в която живеем, всеки от нас желае да се позиционира по най-добрия начин. В повечето случаи, това позициониране е равно на първо място или поне първа страница в Google.

Защо?

Доброто класиране в търсачките е предпоставка бизнесът ни да бъде забелязан от потенциалните ни клиенти и това да ни позволи да им въздействаме.

Как?

Като решим техен реален проблем, дадем им добавена стойност и ги направим наши последователи.

Какво всъщност е SEO Оптимизация?

Search engine optimization (SEO) е изкуството да докарвате органичен трафик от търсачките към към уебсайта Ви.

Но защо това е толкова важно?

Накратко:  Търсенето е ОГРОМЕН източник на трафик.

SEO Оптимизация Източници на Трафик

Както е видно от инфографиката, повече от 70% от трафикът е генериран от различните търсачки (Google, Bing, Yahoo, YouTube), или с други думи, повече от 2/3 от цялостния трафик към уебсайтовете ни.

Такива резултати не са за пренебрегване.

Нека сега илюстрираме SEO с пример.

Да предположим, че управлявате онлайн магазин за котешки храни. Ако търсенията в Google за фразата „храна за котки” са 10  хиляди, а както е известно, резултат номер 1 обикновено получава около 20% от кликванията, то Вие ще си докарвате близо 2 хиляди посещения месечно.

SEO оптимизация Пример SEO Markethink.bg

Ако към уравнението добавим и средната стойност, която плащат рекламодателите в Google Ads, за да се позиционират на първа страница за тази ключова фраза (приблизително 45 ст.), то качествената SEO Оптимизация може да донесе трафик на стойност близо 900 лв.

И това е резултатът само за една ключова дума/фраза.

Един добре оптимизиран сайт може да се позиционира за стотици или дори хиляди ключови фрази.

Важно е да уточним, че говорейки за SEO, ние се фокусираме над органичните резултати и класирането на уеб страницата ни възможно най-високо сред тях.

Органичните резултати представляват всички резултати, които се показват естествено, без да е платено за тяхното излизане на челни позиции в Google или някоя от останалите търсачки.

Каква е разликата между платени и органични резултати?

Макар резултатите да излизат едновременно при търсене, те се различават значително. Естественото показване на съдържанието ни на челни позиции, зависи от редица SEO фактори и алгоритмите на Google.

От своя страна, платените резултати се класират на базата на така нареченото наддване. При изписване на определени ключови думи или фрази, спечелилият бидването излиза като първи резултат.

 

разлика между платено и органично съдържание Markethink.bg

 

Интересен факт е, че по последни данни 94% от хората пренебрегват платените резултати и се фокусират върху органичните.

Ето защо е от изключителна важност да създавате качествено съдържание с концентрация над SEO Оптимизация, което да носи свеж трафик към страниците Ви.

SEO Фактори за класиране

Преди години бе необходимо да напишете многократно ключовата си дума или фраза в текста и това ви гарантираше челни позиции.

За щастие, тези времена са в миналото!

Скорост на уебсайта, мобилна версия, външни и вътрешни линкове, Google Rank Brain и качественото съдържание са само част от факторите, които оказват влияние на класирането Ви.

Ето за какво ще си говорим в следващите редове:

 

  • Оптимизирано съдържание – Използване на ключови думи, качествено, свежо, уникално копи, Search Intent Match
  • Оптимизирана мобилна версия – Mobile Responsive, Mobile Friendly и Mobile First
  • Входящи линкове (backlinks)
  • User experience –  Скорост на зареждане на сайта, Dwell time и bounce rate, HTTPS (SSL Протокол)

 

Google изгражда своя настоящ алгоритъм около RankBrain – изкуствен интелект(AI), използван, за да се сортират и подобрят резултатите от търсенето.

С други думи, RankBrain се действа автономно, като предоставя най-добрите възможни отговори на търсенията.

В зависимост от ключовата дума, RankBrain увеличава или намалява значението на линковете, свежестта и дължината на съдържанието, авторитета на домейна и т.н.

Алгоритъмът на Google е умен; непрекъснато се променя и адаптира, за да даде на потребителите най-доброто възможно преживяване и да предотврати манипулирането на резултатите чрез Black Hat тактики. RankBrain взема предвид много от сигналите за класиране, преди да покаже резултатите.

 

как работи RankBrain Markethink.bg


Интересно е, че ако търсещите не са доволни от промяната в алгоритъма, RankBrain връща този, който е дал по-добри резултати за посетителите на търсачката.

1.     Оптимизирано съдържание

Качественото и оригинално съдържание е основен фактор за цялостното ви представяне в SERPs (Страниците с резултати).

Всеки, който опита да даде евтини съвети или да създаде изпразнени от стойност публикации, е обречен да бъде невидим в Google.

Изключително важно е да успеете да създадете съдържание, което да се среща с вашите клиенти в различни етапи на Customer Journey. Без значение дали те тепърва научават за вас или са на крачка от това да закупят, вие трябва да сте готови да им предоставите готово решение.

Успеете ли, ще се уверите, че един обикновен блог пост, може да ви донесе стотици, дори хиляди печалба.

Но какво представлява едно оптимизирано съдържание?

На първо място – уникалност. Google и останалите търсачки са изключително строги, когато става дума за плагиатство.

Създавайте уникални статии, като ползвате собствени думи. Така или иначе, вие най-добре познавате потенциалните си клиенти.

Толкова е просто.

Освен това, стремете се регулярно да обновявате най-добрите си публикации. Google желае да предоставя релевантни резултати.

Например:

Ако се чудите какво е SEO Оптимизация, вие със сигурност бихте търсили дефиниция от тази или миналата година. Оптимизацията преди пет години е толкова различна, че все едно говорим за друга галактика.

Търсачките отчитат свежестта на съдържанието и класират напред това, което е актуално.

Search Intent Match

Какво е Search Intent Match?

Думите, които хората използват при търсенията си, дават информация за тяхното намерение. Ако използват думи като: „как да“, „най-добрите начини за“ или нещо производно, то тяхното намерение е да открият информация.

С други думи, съдържанието Ви трябва да отговаря на това, което търсещият иска в този конкретен момент.

Ако успеете, то вие ще се изстреляте в топ резултатите с огромна скорост.

Защо?

Google се опитва да понижи класификационните фактори, като ключови думи и линкове, за сметка на фактори, които отговарят на въпроса: „Дали това съдържание дава на търсещия това, което той иска?“.

Всъщност от компанията правят хиляди качествени оценки, за да измерят колко добре резултатите от търсенията  отговарят на намерението за търсене.

Ето и пример:

Да речем, че току-що сте направили търсене за  „контент маркетинг“.

 


 

Google следи внимателно действията ви. Ако отворите даден резултат и той не удовлетвори търсенето Ви, най-логичното нещо е да се върнете към останалите резултати. Този процес е известен като „pogosticking”.

Следователно, ако избраният от Вас сайт ви е допаднал и сте останали доволни от прочетеното, търсачката го премества на по-горна позиция, като релевантен за тази ключовата дума/фраза.

Писането на SEO оптимизирано съдържание е сложен процес, на който ще отделим отделна детайлна статия.

2. User Experience (Потребителски опит)

Както споменахме, Google много държи на това какви действия предприемат хората при посещения на вашия сайт през тяхната търсачка. Това е причината поведението на посетителите ви да бъде силен SEO фактор за класиране.

Ето част от факторите, свързани с потребителското поведение и опит:

Скорост на зареждане на сайта

Интересен факт е, че продължителността на човешкото внимание е по-къса от тази на златните рибки.


Освен това според проучване 53% от хората напускат мобилна страница, ако зареждането й отнеме повече от 3 секунди. Ситуацията е сходна и при десктоп версиите.

Ето защо скоростта на зареждане е изключително важен сигнал за Google. Бавен и тромав сайт означава неудовлетвореност за търсещия. Дори и съдържанието вътре да е брилянтно, ако той напусне преди да успее да го види, то става неизползваемо.

Dwell time (Време за престой)

 

Това е изключително важен SEO фактор за потребителско поведение, който често бива подценяван от маркетолозите. Повечето измерват и анализират Time on Page (Време прекарано на страницата).

Каква е разликата?

Dwell time е времето, което преминава от момента, в който потребител кликне на Ваш резултат до връщането му обратно в SERPs (Резултатите в Google) от този резултат.

Time on Page е времето, което потребителят прекарва на страницата ви преди да отиде, където и да е другаде.

Нека онагледим това:


В конкретния пример сме направили търсене за ключова фраза „Facebook реклама“. След кликване на един от резултатите, пред нас има две опции:

  1. Да се върнем на страницата с резултати
  2. Да напуснем страницата и да влезем в друг сайт (примерно YouТube)

HTTPS (SSL Протокол)

 

Миграцията от HTTP към HTTPS започна преди години и вече е една от задължителните задачи при SEO Оптимизация.

Предимствата на HTTPS са много. Накратко – това е съвременният протокол, който използват всички уебсайтове.

Защо?

Сигурност. Трансферът на данни между компютрите става чрез SSL (Secure Sockets Layer) “код“, или неговата обновена версия TLS (Transport Layer Security).

Идеята е информацията да не бъде достъпна за трети лица, които да злоупотребят с нея. HTTPS е задължителен протокол, ако управлявате онлайн магазин или сайт, където се извършват плащания.

От известно време, Google помага на страниците с този протокол да се класират по-високо в SERP. Това е и причината да го отчитаме като важен фактор за класиране.

3.     Оптимизирана мобилна версия

 

Тенденциите в последните години са еднозначни.

“ Мобилните сесии все по-стабилно задминават тези, направени от компютър. “

И това е напълно разбираемо.

Смартфоните се превърнаха в неизменна част от всекидневието, в което живеем. Те често са първото нещо, което проверяваме рано сутрин и последното, секунди преди да си легнем.

Имено заради всичко това, оптимизираната мобилна версия е важен фактор при SEO Оптимизация.

Защо се насочваме към оптимизирана версия, а не просто към Mobile Friendly?

Mobile-Friendly представлява ограничена версия на компютърната. Не са предприети важни стъпки, които да спомогнат за по-добър User Experience. С други думи, това е минималното, което може да направите, за да получите някакъв тласък при резултатите в Google.

Нашата цел не е минималното. Ние се стремим към #1.

И ако вече се чудите как да оптимизирате страницата си за мобилни устройства, ето няколко съвета:

  1.           Оформление в една колона
  2.           Лесна и семпла навигация, която е „удобна за палеца“
  3.           Форматирано съдържание за максимална четимост
  4.           Лимитирана нужда от писане
  5.           По-малки изображения от тези на десктоп версията (Това позволява по-бързо зареждане, а както вече казахме, скоростта също е важен фактор за класиране)
  6.           Минималистичен, изчистен дизайн

Целта при мобилните търсения обикновено е да бъде намерен бърз отговор на даден въпрос. Затова мобилните версии трябва да са бързи, удобни и лесни за ползване.

4. Backlinks (Входящи линкове)

 

Входящите линкове, получени от релевантни сайтове продължават да са огромен SEO Фактор и задължителна част при планиране на стратегия за SEO Оптимизация.

Какво всъщност е backlink?

Backlink

Това е линк, поставен на външен уебсайт, който препраща аудиторията към вашата страница.

Тук има и друго важно понятие – Link authority.

Link authority – “тежест” на линковете. Връзките, идващи от доказани страници, на които може да се вярва имат по-голямо влияние от останалите.

Защо тези линкове са толкова ценени от Google и останалите търсачки?

Те са ясен сигнал, че написаното от вас съдържание е качествено и заслужава да бъде видяно от повече хора.

Как да получите по-голям брой входящи връзки?

Чрез съдържание, което да ангажира и да заслужава да бъде споделено. Например:

  • Реални примери с клиенти: По-популярни като case studies, тези публикации представляват информация за това как са постигнати определени резултати при решение на проблем или казус от клиент.
  • Инфографики: Продължават да бъдат един от най-добрите начини за добиване на входящи връзки. Това са изображения с данни по специфична тема. Могат да са забавни или информативни и често биват споделяни в социалните мрежи или въшни блогове.
  • Съдържание, което е свързано с инфлуенсъри: Поради популярността на инфлуенсърите, контентът свързан с тях бива споделян многократно. Възможни формати тук са видео и писмени интервюта, ревюта, подкасти и пр.
  • Индустриални проучвания: Обикновено изискват по-голям ресурс, но направата им носи истинска стойност на аудиторията. Такива проучвания са честа практика на големи компании като Content Marketing Institute и Backlinko. Те често биват споделяни от различни автори като допълнителен статистически материал при публикуване на определена тема.
  • Безплатно съдържание и инструменти: Обикновено става въпрос за безплатни електронни книги. Чудесен пример за безплатен български онлайн инструмент е Response Header на Cloxy, благодарение на който може да анализирате заглавните страници на уебсайтове си

Eтапи при SEO оптимизация

За да бъде успешна една SEO Оптимизация е необходимо да имате ясен план и стратегия, която да следвате.

Ето примерни етапи, които да Ви помогнат, щом се захванете с тази нелека задача:

1.     SEO Одит

Препоръчително е винаги да започвате с техническа проверка на сайта и съдържанието към него.

Как?

Като анализирате следните аспекти:

  • Технически: грешки при обхождане, индексиране, хостинг и др.
  • Съдържание: изследване на ключови думи, анализ на конкуренти, карти със съдържание, мета данни и др.
  • Връзки: анализ на входящите връзки, тактики за растеж и т.н.

 


След като преминете през процеса на технически одит, одит на съдържанието и на връзките, ще имате цялата необходима информация за това какво трябва да бъде поправено, за да подобрите класирането си в органичното търсене.

2.     Техническо SEO

Техническото SEO е важна част, която често бива пренебрегната от компаниите. Повечето специалисти се фокусират предимно върху On Page Оптимизациятa, която е значително по-лесна и приятна.

Техническите аспекти са сложни и е препоръчително да бъдат направени от специалист, по възможност с познания в програмирането.

Ето над какво трябва да се фокусирате:

  • Index Status (Индексиране) –  Процес на добавяне на страниците Ви в Google Search. В зависимост от тага, който изплолзвате (index или NO-index), търсачките ще обходят или не съдържанието Ви.
  • Crawl budget – Представлява броя на страниците, които Google обхожда на сайта Ви в определен ден.
  • Crawl Errors (Грешки при обхождане) Диференцират се две големи групи с въжможни грешки – Site Errors и URL Errors.
  • Internal Links (Вътрешни връзки) – Освен да подобрят клиентското преживяване в страницата Ви, вътрешните връзки служат за структуриране на съдържанието. Сайтовете с качествено изградена йерархия се класират значително по-добре в Google.
  • Sitemap – Задължителен елемент от техническото SEO. Спомага за по-доброто
    обхождане на страницата ви от Google и останалите търсачки.
  • Скорост на зареждане на сайтаСкоростта се влияе от много фактори, а както вече споменахме, бързото зареждане в основен сигнал за класиране.
  • Редиректи – Има ситуации, в които е необходимо да препратите посетителите си и обхождащите ботове към други страници. За целта използвате 301 или 302 редиректи. При 301 препратката ви е постоянна, а при 302 временна.
  • Неработещи връзки – Освен, че не помагат, те могат сериозно да навредят на представянето ви в резултатите на Google. Има множество инструменти, включително и такива за WordPress, благодарение на които може да проверите дали имате неработещи линкове и следователно да ги отстраните.
  • HTTPS – Вече споменахме важността на SSL и позитивите от използването му.
  • AMP (Accelerated Mobile Pages) – Open Source проект, спонсориран от Google, чрез който съдържанието на мобилна страница зарежда мигновенно.  А както казахме многократно, скоростта води лавина от позитивни сигнали към търсачките.

Всяка една от изброените точки е важна съставна част от техническото SEO. За да постигнете максимално добри резултати, не трябва да пестите усилия при оптимизацията.

3.    Проучване на ключови думи

Преди всичко трябва добре да разбирате как хората търсят, какво търсят и как от своя страна търсачките използват ключовите думи, за да предоставят най-релевантните резултати.

Защо?

Защото оптимизирането на съдържанието Ви около високостойностни ключови фрази е това, което всъщност ще покаже на клиентите, когато те имат най-голяма нужда от Вас.

Ако хората не могат да Ви намерят, когато търсят продукти или услуга, те няма и как да закупят от Вас.

Толкова е просто.

4.    Контент маркетинг стратегия

Следва етап на създаване на подходяща контент маркетинг стратегия. Ето един пример, който работи и е подходящ за повечето бизнеси:

 

SEO Оптимизация Markethink.bg

  • Основно съдържание: Главното Ви съдържание, създадено на базата на основни ключови думи и фрази.
  • FAQ съдържание: Страници с често задавани въпроси от потенциалните ви клиенти. Необходимо е да бъдат добре оптимизирани, структурирани и подредени.
  • Съдържание от потребители: Публикации от Ваши клиенти и последователи, където те демонстрират своя опит от ваш продукт или впечатленията си от предложена от Вас услуга.

Преди време написахме статия с най-добрите контент маркетинг практики за 2019. В нея ще намерите много полезна информация при изграждане на стратегия.

5. Писане и проверка на съдържанието

Без значение дали клиентите Ви създават публикациите си или желаят Вие да го правите, съдържанието задължително трябва да бъде оптимизирано.

Чрез него Вие изграждате доверие, авторитет и релевантност.  

Важно е още при създаването на статиите, те да бъдат съобразени с всички SEO изисквания.

Например:

1. Съдържанието да е написано около релевантна ключова дума или фраза. За идеи може да направите проучване на ключови фрази, ползвани от конкурентите ви.

2. Използването на ключовите думи трябва да е там, където те имат най-голям смисъл и изглеждат естествено.

3. Не забравяйте да добавите избраната ключова дума или фраза в:

  • Заглавието
  • Alt attribute на изображенията
  • Подзаглавията (H1-H2)
  • Мета описанието
  • При подходящи вътрешни връзки

4. Използвайте удебелен текст и изброяване с точки (bullet points), когато е възможно.

5. Акцентирайте се над интересно и ангажиращо заглавие. В крайна сметка, от него до голяма степен зависи дали някой ще кликне на статията ви, намирайки я в Google резултатите.

6. Добавете свързани ключови думи и фрази. Ако проучването Ви от първа стъпка е направено правилно, то със сигурност ще имате набор от семантично свързани ключови фрази, които да добавите към съдържанието. Те помагат на търсачките по-лесно да разберат за какво е написаното и следователно да го класират по най-добрия начин.

Има още важни аспекти, за които да помислите при писане, но ще ги разгледаме в отделна детайлна статия съвсем скоро!

За финал…

След всичко казано, имате инструментите за създаване на качествено, интересно, оптимизирано съдържание, което да бъде от полза на потенциалните Ви клиенти в момент, в който те имат нужда от решение.

Изградете си план, бъдете постоянни и магията ще се случи.

 

You might also like
avatar
  Subscribe  
Notify of

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy