Faraday Future – убиеца на Tesla, но само в мечтите им

⏰ Време за прочит: 10 минути

Faraday Future определено е найобсъжданата компания в startup средите през последния месец. Може би и през последната година. Все още прохождаща компанията претендира да бъде убиеца на Tesla сред автономните изцяло електрически коли. При това с показатели на спортен автомобил.

Компанията каза, че колата им има „шесто чувство“ за това какво иска шофьора, създали са революционна батерия и интериор чиито седалки ще ви накарат да не усещате гравитацията. Всичко това създадено само за около 30 месеца. Щеше да е прекрасно ако в крайна сметка дори се докосваха до Tesla.

Началото предложи много

Стартирайки пресконференцията си Faraday Future се похвалиха с някои неща (общо взето правеха само това). Първо изтъкнаха колко голяма компания са станали. Над 1400 служителя от 36 държави. Това е впечатляващо признавам, но на каква цена?

FF успя буквално да открадне таланти от водещи сили в разработването на автономни коли в лицето на Tesla, Google и други не толкова съсредоточени производители. Това отмъкване на таланти не винаги работа, а в тези кратки срокове сякаш това е било PR ход, а не смислено мениджиране. Ето и някои привлечени таланти:

  • James Chenвицепрезидент по регулациите на Tesla
  • David Wisnieskiфинансов директор на Qoros Automotive и ветеран на Ford
  • Syed Rahmanсъщо финансист от Qoros и Ford
  • Robert Filipovicпродуктов мениджър на Jaguar и BMW
  • Stacy Morrisмениджър по комуникациите на BMW
  • Sarah Potts Ashtonдиректор на програмата Climate Action Champions за Белия дом

За жалост много от талантите напуснаха FF между юли и октомври 2016 година. Дори CEO-то Ding Lei напусна FF и LeEco едновременно при това точно преди представянето на FF91.

The Guardian смятаха, че Faraday ще покажат работещ прототип още на CES 2016, но това не се случи може би заради размяната на таланти. Все още младата компания реши, че вместо това ще представи състезателна кола, но не успя. В края на краищата просто представиха концепция, която дори не се движи.

Патенти

Освен хора Faraday Future може да се похвали и с патенти. 1940 патенти е регистрирала компанията по цял свят. Имат и над 200 чакащи одобрение. Статия в The Verge разказва за компания дъщерна на Faraday Future наречена FF Cayman Global регистрирана на Каймановите острови, която се занимава с интелектуална собственост. Дори бивш директор пред The Verge казва, че ако сте инвестирали в компанията сте прецакани.

И въпреки всички трудности като загуба на пари, таланти и липса на краен продукт Nick Sampson се похвали, че първата фаза от изграждането на завода им в Невада е завършена.

Какъв чудесен ста… тоест край

Faraday Future имаха само една задача на CESCustomer Electronics Show в Лас Вегас през януари. Това беше да тръгне колата. И тя не тръгна… Всичко вървеше като по план за да представят едва ли не перфектната кола докато в самия край на демонстрацията Nick Sampson, продуктов архитект на компанията, не поиска от колата да се прибере сама в гаража. Колко лош ход…

До Nick в този момент беше китайския милионер и основен инвеститор във FF, Jia Yueting. Излизайки от колата Nick каза на Jia да натисне копче на вратата, което ще накара колата да се прибере сама. Да ама не. След малко неловко мълчание Sampson се пошегува, че колата е „мързелива“ тази вечер. След това Jia, който също така е собственик на LeEco, излезе напред да каже няколко думи.

Все още не се беше свършило…

Речта на Jia Yueting не беше особено вдъхновяваща, а след нея г-н Sampson, главния архитект на Faraday Future, отново излезе леко напред казвайки, че колата им е „леко срамежлива“ тази вечер. Nick обвини за това осветлението (разбира се със закачка) и каза на хората си да намалят светлините на сцената.

„Колата ни е малко срамежлива тази вечер. Нека приглушим светлината и да видим дали няма да стане малко по-смела.

Някак си веднага след това колата тръгна. Магия? Астрални сили? Ще ви разочаровам. Това беше просто човек влизащ докато осветлението беше полу-изключено. За жалост на Nick Sampson обаче камерите предаваха пряко и на записа се вижда много добре. Неприятното в случая беше, че по всичко изглеждаше, че колата все пак е тръгнала сама…

[gif с влизането в колата]

Предварителните поръчки стартират евтино

Faraday Future от рано обявиха предварителните си поръчки. За тях всеки ще трябва да се прости с 5000 долара за да бъдат в листата на първите FF91 собственици. За някои хора това може да се окаже твърде лошо решение. Хората трябва да са предпазливи относно колко пари дават и на кого. А да дадеш пари на Faraday Future сега изглежда немислим ход.

„Не сме обременени от корпоративната история.“

Точните му думи бяха, че не са задушени от бюрокрация. Представят себе си за независима американска стартираща компания от силиконовата долина. Преди по-малко от 3 години когато компанията излезе на сцената трудно беше някой да намери източници за основателите или за CEO-то на Faraday Future.

Толкова много мистерии в началото около компанията, че дори я помислиха за тайнственото звено на Apple за автономни коли. Отново The Guardian премахна тези съмнения с новината, че Faraday Future е създадена от китайския милиардер Jia Yueting, основател на LeEco, която държи LeTV или с други думи китайския Netflix.

Партньори

Faraday Future наричат LeEco стратегически партньор. Отношенията им не свършват до тук. Изпълнителния директор на китайската компания, Ding Lei, беше обявен за глобален изпълнителен директор на Faraday Future. Може би Jia Yueting по този начин е искал да има контрол върху инвестицията си въпреки, че са само партньори. Видео изтекло от LeEco ни показа невероятната корпоративна култура на китайската компания. Звучи уникално близка до това, за което говори Nick Sampson за FF.

Ние (не) СМЕ предвидими

Главният архитект на Faraday Future представя екипа си като смели иноватори.

Faraday Future не играе на сигурно. Ние не се традиционни. Ние не сме предвидими.“

(Ще се повторя, но е нужно) Да ама не. Стартиращата компания е твърде предвидима. След кръстената на Никола Тесла, физик и електро машинен инженер, едноименна компания основана от Елън Мъск да създадеш конкурентна фирма и да я кръстиш на Майкъл Фарадей, физик известен с откритията си в областта на електрохимията, си е предвидимо.

Следващо непредвидимо събитие. Tesla създаде завод за милиард в Невада за производство на батерии и части и „непредвидимо“ FF ги последва след това.

Мега завод?!

Докато Faraday Future влагат всичко в последните месеци на 2016 година за да изградят представителна кола за CES през януари 2017 се чува силно за финансови проблеми. Още тогава говорителя на компанията Rich Otto каза пред Las Vegas Review-Journal през ноември, че преустановяват фокусирането на ресурсите си за да вдъхнат живот на колата.

Automotive News получи копие на писмо от AECOM, компанията наета да изгради завода за 500 млн. долара за Faraday Future. В писмото става ясно, че FF не са заплатили 21 млн. долара депозит за строежа до септември. И въпреки това Sampson каза:

„Много сме щастливи, че толкова рано можем да преминем към фаза 2 на изграждане на завода ни.“

Не е ясно в какво се състои фаза 2. Може би ритуални танци.

Индикации за проблеми от високо ниво

Dan Schwartz, щатския касиер на Невада, каза в предаването Nevada Newsmakers, че прогрес е слабо вероятен. Пред Buzfeed news пък добави, че от Faraday Future са го търсили често в телефонни обаждания, но всичко това е спряло през ноември 2016 година.

Питахме за числа относно финансите, но всеки път получавахме различни истории. Наистина не вярвам да имат много останали пари.“ – Dan Schwartz

Faraday Future – На хартия

Та на хартия всичко е прекрасно. Поне спрямо самата кола. FF91 се хвали с най-добрите сензорни системи в света. При представянето обаче те се сравняваха с коли на пазара, а както знаем FF91 не е на пазара и още дълго изглежда няма да се докосне до него. На практика Faraday Future нямат нито къде да сглобяват колата, нито къде да правят дори новите си батерии. В това отношение Tesla са се подсигурили следвайки своя собствен план за развитие.

FaradURACELL

Инженерството не е всичко. В презентацията по представянето на FF91 Peter Savagian, вицепрезидент във Faraday Future, каза:

„Нашите батерии са безпрецедентни…“

Дори да е така иновациите в батериите им изглеждат само на хартия. Освен липсата на място за произвеждане миналия януари Porter Harris, главен архитект на батерии, напусна компанията. Пред The Guardian бивш изпълнителен директор каза, че Porter е бил батерията, направил ги е и е регистрирал всички патенти. Явно Harris е бил висока класа дори и за компания с финансиране от стотици милиони.

Вярата е всичко

Независимо от всичко Faraday Future искат да покажат колко вярват в колата си. Дали това наистина е така не можем да знаем със сигурност. Толкова пъти компанията похвали своята FF91 като най-бързата електрическа кола в производство, че се запитахме дали всъщност не са построили завод под някоя планина и не са произвели вече 5 милиона бройки. Де да бяха.

Колата се хвали с най-добрите системи, батерии, екосистема от всевъзможни глезотии и бързина, че ако просто не бяха обещания хвърлени заради огромните суми влети във Faraday Future може би щяхме да видим нещо главозамайващо, но уви…

А къде остана страстта?

През последните години пазарът на автономни коли се разрасна. Можете да видите и новите играчи тук. Електрическите автомобили сега се разрастват като сектор и се вижда кой иска да влезе заради пари и кой за да промени света. Може да звучи изтъркано, но е така.

Tesla променя света в пълния смисъл на думата. Пуснаха патентите си за електрически коли за свободно ползване, правят централи за захранване на градове от слънчева енергия и правят коли с най-високи оценки на безопасност. За около 15 години Илън Мъск показа, че за него това не е бизнес, а призвание. Нещо, което не можем да кажем за Faraday Future и който там е собственикът им.

При представянето на Model 3 на Tesla Илън Мъск направи точно 3 неща за около 15 минути.

  1. Излезе на сцената.
  2. Каза откъде са тръгнали и как променят света.
  3. Слезе от сцената показвайки бъдещето.

Част от думите на Илън се заклещиха още тогава в главата ми. Те показват истинска страст, която би накарала всеки да повярва.

„Ние не го правим заради някаква пазарна война. Ние го правим за да покажем на автомобилните компании, да покажем на света, че електрическа кола може да е най-добрата кола на света.“ – Илън Мъск