Загуба на памет? 🧠 Защо хората я губят с годините.

⏰ Време за прочит: 3 минути

Повече от 50 милиона души по света страдат от психични разстройства, включително разстройства на паметта. Учените все още не знаят защо паметта се влошава с възрастта, но имат няколко предложения как да намалим този риск.

Какви видове загуба на памет съществуват

Има три основни: когнитивен спад в процеса на стареене, леко когнитивно увреждане и деменция. По принцип са сходни, но има важни разлики.

Намалени познавателни способности в процеса на стареене

Абсолютно нормално. С възрастта се износват всички клетки на човешкото тяло, включително невроните. Така че малки проблеми с паметта при възрастните хора – това е естествено.

Леки когнитивни увреждания

Това е нещо средно между когнитивен упадък и деменция. Хората, които страдат от тях, забравят много неща, но все пак могат да функционират независимо.

Деменция

Това е синдром, при който човек губи памет, когнитивни способности и способността за извършване на ежедневни дейности. Хората с деменция също изпитват проблеми със зрението, ориентацията в пространството, губят езиковите си умения.

В късен етап те могат да забравят роднини и приятели, да станат агресивни без видима причина, могат да изпитат параноя и затруднения в движението. Най-честата форма на деменция (60–70% от случаите) е болестта на Алцхаймер .

Няма точни данни откъде идва деменцията. В случай на болестта на Алцхаймер, амилоидните и тау протеини се натрупват в мозъка и тъкат в заплитания, пречи на комуникацията между невроните. Поради това поведението и мисленето на пациентите започват да се променят.

Смята се, че първо се увреждат мозъчните области, отговорни за паметта, а след това и всички останали. Постепенно човек губи способността да се грижи за себе си, да говори и да се движи и в крайна сметка – да диша и преглъща.

Кой е предразположен към деменция и загуба на памет

Основният рисков фактор е възрастта. Около половината хора над 85 страдат от някаква форма на деменция. Други фактори включват случаи на деменция в семейството (колкото повече ги има, толкова по-голяма е вероятността да го имате и вие) и наличието на психични разстройства като депресия.

Как да избегнем увреждане на паметта

В момента няма начини да се устои на развитието на когнитивно увреждане. Но можете да забавите появата им.

Поддържайте физическата активност

Както показват проучванията, упражненията не помагат много за спестяване на паметта, но подобряват други познавателни способности, по-специално способността за планиране. Те са полезни и като цяло – особено за запазване на способността за движение.

Следете налягането

Скорошно проучване на повече от 9 000 души с хипертония показаха, че понижаването на кръвното налягане до нормални нива (120/80 mm Hg) намалява риска от белодробно когнитивно увреждане с повече от 20%, а деменцията – с 16%. Също така учените са установили, че нормализирането на налягането значително намалява риска от смъртност и сърдечно-съдови заболявания.

Свържете се с други хора

Най-обещаващият начин за минимизиране на риска от деменция днес е социалното взаимодействие. В хода на едно изследване, възрастните хора, някои от които страдаха от леки когнитивни нарушения, разговаряха за период от 30 минути всеки ден за видео чат на живо със специално обучени интервюиращи.

В резултат на това субектите подобриха много умствени способности, например, плавност и скорост на реакция. Подобрения са показали дори тези с леко когнитивно увреждане.

Социалната изолация се увеличава рискът от деменция с 2%. Учените предполагат, че дори случайната комуникация с роднини чрез видео чат може да намали това въздействие.