Оказват ли влияние социалните мрежи?

⏰ Време за прочит: 9 минути
Какво влияние оказват обаче върху потребителите си?! Социалните мрежи са вече нещо нормално в живота на повечето хора по света. Ако в някои социални групи приложения като Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube и т.н. се използват по-малко, то за други това е нещо повече от ежедневие – начин на живот. С най-голямо присъствие са младото поколение и образованите хора. Възниква обаче въпросът дали социалните мрежи оказват влияние върху самочувствието и психиката на човек.

Фейсбук свързва приятели и също така може да има благоприятен ефект върху самочувствието, но социалната мрежа е възможно да окаже и негативен ефект върху тийнейджърите, когато става дума за стрес.

Изследването, което трябваше да проведа с хора от различни възрасти има за цел да установи:
– Необходимо ли е използването на социални мрежи
– Оказва ли влияние Like бутона на самочувствието
– Какви са ползите от използването на социални мрежи
– Какви са притесненията на групата от използване на социалните мрежи
Събраната информация и данните са събрани чрез онлайн дискусии във фокусни групи. Предимствата в онлайн дискусиите са няколко:
– Спестяват се разходи
– Организираност и териториална разпръснатост на участниците
– Възможността да получиш по-точен отговор е по-голяма, защото го няма контактът face2face и събеседниците ще са по-откровени един с друг.
– Получаване на хронология, няма нужда да водите записки и да се притеснявате, че ще изпуснете или забравите нещо важно.

професионални снимки за повече харесвания и влияние

Въпрос 1: Необходимо ли е използването на социални мрежи?

От проведената дискусия по този въпрос става ясно, че социалните мрежи са жизнено важни в ежедневието на респондентите. Те чувстват, че нещо им липсва, когато нямат достъп до интернет или батерията на телефона им е дефицит. Това показва каква пристрастеност имат социалните мрежи към живота на хората в днешно време. Една част от хората в групата споделиха с нас, че са изпадали в ситуация, в която никой не им харесва и споделя публикациите във Фейсбук. Тези ситуации провокорат раздразнение, самота или може би гняв, а дори и да не сте от тези хора, то това ви провокира на подобни изблици. Разбира се респондентите изтъкнаха и много причини, заради които ние използваме социалните мрежи, а ето ги и тях:

„Лесен начин за общуване с роднини, приятели и познати, които са в страната или в чужбина“
„Дава ми възможност да научавам новини по конкретна тема чрез харесването на дадена страница“
„Бизнесът ми го изисква, това е най-бързия начин да станеш известен и популярен в днешно време. Рекламата в социалните мрежи е жизнено важна и тепърва ще навлиза в маркетинговите среди“
„Забавлявам се с приятели като играем различни игри“

Въпрос 2: Оказва ли Like бутона влияние в социалнтие мрежи ?

Прекарваме средно по 40 минути във Фейсбук всеки ден. Това прави 4 часа и 40 минути на седмица. Но времето прекаране в социалните мрежи е много повече. И всичкото това време, което прекарваме в скролване, кликане, лайкване и коментиране всъщност ни вреди. Ако си в лош момент от живота си или просто в „нормален“, да гледаш избраните най-красиви моменти от живота на приятелите си може наистина да доведе до депресия, до ниска самооценка и като цяло до изкривена представа за собствената реалност. Данните, които събрах от проучването сочат, че човек би изпаднал в тежка депресия и липса на самочувстие, ако част от неговите приятели са харесали снимката на негов приятел, но не и неговата. Липсата на харесвания в постовете и снимките, може да бъде ключ към психично разтройство на човек.
чувство на самота
Снимах се като него, а снимката ми все още не е харесана
Имам чувството, че никой не ме харесва
– Защо му е харесала публикациите, а сега като публикувах нещо и не го е харесала
– Вече не ми харесва нещата, дали не си е намерила някой друг?
– Чувствам, че нямам приятели
От проведеното проучване това са част от нещата, които хората си мислят, когато техните неща останат незабелязани или по-скоро нехаресани. Πpoyчвaнeтo ycтaнoвявa, чe пyблиĸyвaнeтo във Фeйcбyĸ oĸaзвa нeгaтивeн eфeĸт въpxy изпълнeниeтo нa зaдaчитe. Дaннитe coчaт oщe, чe пpиcъcтвиeтo тaм, бeз дa имa няĸaĸвa aĸтивнocт пo oтнoшeниe нa cпoдeлянeтo, нaмaлявa yceщaнeтo нa чoвeĸ зa пpинaдлeжнocт и cмиcлeнo cъщecтвyвaнe. Πpи допълнително пpoyчвaнe нa вcичĸи yчacтници , пoлoвинaтa oт тяx нe пoлyчaвaт oбpaтнa вpъзĸa oт cвoитe „пpиятeли“ oтнocнo пyблиĸaциитe cи, ниĸoй нe oтpaзявa тяxнoтo cъщecтвyвaнe. Гpyпaтa, пoлyчилa oбpaтнa вpъзĸa нa пyблиĸyвaнитe мaтepиaли, xopaтa чyвcтвaт yдoвлeтвopeниe. Oт дpyгa cтpaнa тeзи, ĸoитo нe пoлyчaвaт oбpaтнa вpъзĸa, зaпoчвaт дa ce чyвcтвaт oтpитнaти, нeвидими, пo-мaлĸo вaжни.

Пристрастяващи ли са харесванията, които получаваме?

Снима се усмихната, сериозна, драматично замислена, нацупила устни в целувка. Върти се спрямо светлината. Оправя косата си – заметната настрани, падаща от двете страни, вързана, полувързана. Маха шапката. Снима се. Слага я. Пак се снима. Хайде сега и с очилата! След това още толкова, вторачена в телефона. Хайде, готова ли си?“. „Е, чакай да ги обработя, де!. О, боже! Следват апликации, филтри, vintage, sepia, nostalgia… Младостта ми изтича с бясна скорост. Май е готова. Разгеле! “ , „А коя да постна – с шапката или с очилата?“. „За Бога, момиче, просто постни някоя!“. „Е, не мога просто да постна някоя. Нали после всички ще ме гледат“.
Разбира се, как успях да забравя! Та нали после всички ще я гледат. Ще лайкват и коментират, или пък няма да лайкват и няма да коментират, което само по себе си ще предизвика още по-голяма тревожност. Досущ като национално преброяване ще се броят лайкове и коментари. Ще се сравнява техния брой с предишни постижения и особено с поста на другарчето.
Ще се появят съмнения, че май не трябваше тази снимка, а другата и накрая, с поглед, вперен в бъдещето, ще започнат да се планират концепии за следващия пост и стратегии за още, още повече лайкове. Диагнозата ти е ясна – живееш, за да си харесван в социалните мрежи. Хората да те коментират, да ти се възхищават, да искат да приличат на теб, особено в този vintage режим, който така ти отива.

ИЗВОДИ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕТО

В резултат на тези изследвания се формират различни, често противоположни мнения сред специалистите, относно социалните мрежи и как те оказват влияние върху потребителите. Ето и някой от основните такива:

1.Положителни страни:

– Според блогърите, които участваха във фокусната група, актът на писане в блога ги кара да се чувстват по-близо до техните приятели, които са онлайн. Писането на блог действа терапевтично на авторите и ги кара да се чувстват в среда на сигурност, където да можеш да намираш подкрепа и да получиш обратна връзка, свързвайки се с другите онлайн.
– Чрез процеса на писане на блог, хората се чувстват обвързани с темата, по която пишат, което е важен фактор за достигане чувство на щастие.
– Twitter може да действа отпускащо като позволява на участниците да съберaт общества и индивиди с общи интереси заедно. Най-бързият начин да разберем какво се случва в нашите социални и бизнес кръгове е възможно именно чрез бързото преглеждане на постовете в тази мрежа. Активността ни в социалните мрежи повишава нашето самочувствие, което се отразява пряко върху уменията ни за презентиране пред публика в реалния живот.
– Социалните мрежи улесняват бортата с пристрастяванията.

2.Отрицателни страни:

– Прекалената употреба на социалните мрежи може да доведе до нарцистични тенденции сред тийнейджърите и подрастващите.

– Ежедневната употреба на Фейсбук може да доведе до депресия, тревожност и други психични разстройства сред някой от потребителите.
– Социалните мрежи могат да внушат усещане за социална изолация, в резултат на непрекъснатото наблюдение на “щастливи” снимки на приятелите. Това от своя страна събужда завист в потребителя и липса на желание за контакт с тези приятели, което пък води до реалната му изолация.
– Времето, което хората прекарват в социалните мрежи е пряко свързано с появата на ревност към интимния партньор. Възникването на ревността се базира на възможността за получаването на допълнителна информация за дейността на партньора във времето, в което двойката не е заедно. Веднъж възникнало чувството води до увеличаване усилията за наблюдение на партньора във виртуалното пространство, съответно увеличаване на времето прекарвано в социалните мрежи и логично намаляване на реалното време, прекарвано с любимия човек. Така социалната мрежа може да доведе до цялостна промяна на динамиката на интимните двойки.
– Колкото повече приятели имаме във Фейсбук, толкова по-малко социално ориентирани ставаме – сбирките и обедите с приятелки остават на заден план; реалните приятели намаляват, и социалните ни умения стават по-бедни.

– Фейсбук и други социални мрежи медиите могат да имат отрицателно въздействие върху образованието.

В заключение можем да кажем, че употребата на социални мрежи, както и всеки социален феномен има положителни и отрицателни страни. Златното правило и тук е умереността, която трябва да остане водещ принцип на нашите онлайн приключения. Изследването на психологичните ефекти на социалните медии без съмнение ще продължи да бъде задълбочена зона на проучване, а развитието на социалните мрежи ще се измени в неясна посока в бъдеще.
You might also like
avatar
  Subscribe  
Notify of