Годината на автономните коли

Автономните коли
⏰ Време за прочит: 6 минути

Само до преди 8 години почти никой не влагаше пари в автономните / self-driving коли. Към днешна дата знаем за поне 33 разработки от големи компании и още куп indie проекти. На технологичното изложение CES в Лас Вегас преди дни бяха представени редица от тях. Разбира се само компании като BMW, Audi и Toyota имат ресурсите да покажат автомобилите си на събитието. И докато едни просто следваха естествения развой на пазара други натрапчиво играеха роля, но затова в друга моя статия. Да започнем със запознаване на четирите нива на автономност при автомобилите.

  • Ниво 1: Отделни функции на автомобила са автоматизирани, като електронен контрол на стабилността или автоматични спирачки.
  • Ниво 2: 2 или повече функции могат са автоматизирани, например адаптивен круиз контрол в комбинация с автоматично престрояване и навигиране на лентите.
  • Ниво 3: Водачът може напълно да се откаже от контрола на всички функции, които са от критично значение за безопасността при определени условия. Колата усеща, когато условията изискват водачът да възстанови контрола си, и предоставя „достатъчно удобно време на прехода“ за водача, за да го направи.
  • Ниво 4: Превозното средство изпълнява всички функции критични за безопасността за цялото пътуване, като шофьорът не очаква да контролира превозно средство по всяко време. Тъй като този автомобил контролира всички функции от начало до край, включително паркиране, това означава, че водач може напълно да липсва.

Сега преглед на по-интересното около автономните коли. Имаше представени и много концепции, но ще се съсредоточим към продуктите излизащи в следващите максимум 5 години. На някои места може би вместо „коли“ трябваше да използвам „автомобили“, но хубавото да си автор е, че сам си подбираш думите. 😉

Пионерът при автономните коли Google и вече дъщерната Waymo

Waymo Chrysler self-driving
Снимка: Waymo official site

Google е първата компания влагаща огромен ресурс в разработката на автономен автомобил. Още през 2010 година бива стартиран проекта, който преди месец беше преместен в отделна компания с името Waymo. Всъщност не би трябвало да разглеждаме този ветеран като отделна марка. Преди месец от Google заявиха, че технологията за автономните им коли ще може да се използва от всички производители, които изявят желание. Иначе казано нещо като Android, но за автомобили. Към края на 2016 година Google са провели вече над 2 милиона километра тестове на системата. Интересното е, че във видеото показващо как работи Waymo е отделено и специално внимание на другите хора на пътя – велосипедистите. Всъщност никоя друга компания не го е направила. Във видеото се показва как сензорите разпознават знаците давани от хора по време на движение, което ги поставя на преден план вземайки предимството. На снимката горе се вижда и първата кола направена с технологията, която много скоро може да е в продажба – Chrysler Pacifica.

BMW, Intel и Mobileye – 3 в 1

BMW next 100 years concept
Снимка: BMW The next 100 years

Без физически показан продукт това беше първата, но не и последната изненада на CES. Трите компании направиха обща пресконференция, на която анонсираха наличието на автономна кола, която ще бъде показана още тази година. Всъщност партньорството им беше обявено още преди 6 месеца. Сега просто дадоха малко повече светлина по проекта им. Та той включва 40 коли, които ще тръгнат по пътищата на Америка и Европа. Време е да разясня, че подобни системи се учат с колкото се може повече тестове. Партньорството идва в момент след като и трите компании обявиха плановете си за години напред. Например BMW тъкмо предсказаха, че ще им трябват 5 години за напълно автономна електрическа кола. Остава само да чакаме, а снимката е на концепцията на BMW за The next 100 years.

Триангулиращото дуо Nvidia и Audi

Audi Q7 self driving car
Снимка The Verge

Навярно малко от вас имат идея какво е триангулация. Триангулацията е метод в тригонометрията и елементарната геометрия, за определяне на разстоянието до обекти, като се използва геометрията на триъгълниците. Иначе казано това, в което Nvidia е пионер. Сега оформиха дори по-интересен триъгълник където с Audi заедно работят по автономна кола. На изложението дори беше показан Audi Q7 джип управляван с ранна версия на ProAI системата им. Големите планове включват също като BMW да развиват технологията си още 4-5 години преди да излязат с реален продукт по пазарите. Те дори уточняват, че работят за ниво 4 на автономност. Всъщност Nvidia работи дори с още две компании за да постигне това. Имената им са ZF и Bosch. Заедно разработват части за автоматизация при автомобилите.

Електрически Hyundai

Hyundai’s Ioniq self driving car
Снимка: press release Hyundai

Всъщност тук няма кой знае какво интересно. Hyundai представиха нов автомобил, който е автономен и електрически. Звучи познато, нали? Батерията му обаче не блести със своите 250 километра пробег. Също така нямаше обявена дата за пускане в продажба или нещо подобно. Може би просто екипът за колата искаше да покаже, че парите на компанията не са загубени. Все пак личното ми мнение е, че подобен автомобил би бил от евтините модели на пазара и да бъде в пряка конкуренция с Model 3 на Tesla.

За десерт фурор от Faraday Future

Faraday Future FF 91
Снимка: PCmag

Гледах представянето на FF91, първия автомобил на Faraday Future. Макар да имам забележки по това как го направиха нямам как да отрека постижението им. Изцяло електрическият им автомобил изглежда изваян от феи от бъдещето правили всичко за да е аеродинамичен. И това е докато не излезе джаджа наподобяваща колче на улицата пълно с камери и сензори. Faraday Future иска с този автомобил да се изправи в директна конкуренция с Tesla и неведнъж го намекна по грозен начин. Тук обаче говорим за автономни коли и те показаха как една бройка от автомобилите им успя чрез включване от мобилно приложение да намери празно място на паркинга и да паркира. Беше красиво признавам! Дори компанията е включила лицево разпознаване на вратата и се похвали, че правят цяла екосистема. Другото, на което много наблегнаха беше бързото развиване на скорост от 0 до 100 км/ч само за 2.39 секунди. Това направи FF91, със своите 1050 конски сили мощност, най-бързо ускоряващата кола на земята. В края на ненужно дългото 90 минутно представяне на автомобила обаче се получи бъг. Та идвайки директора на LeEco, основен акционер във Faraday Future, колата трябваше сама да продължи по пътя си, което не става оставяйки в неловко мълчание CEO-то на двете компании. Всичко завърши с шега, но още по-подробно за Faraday Future FF 91 ще направя отделна статия с плюсовете и минусите.

 

avatar
  Subscribe  
Notify of